Kaakfysiotherapie

Kaak- fysiotherapie

Heb je last van je kaak? Of merk je dat je moeite hebt om je mond volledig te openen? Dan is kaakfysiotherapie dé oplossing voor jou! Deze behandeling is gericht op kaak gerelateerde klachten (TMD).

Kauwspieren zorgen voor dagelijkse bewegingen zoals kauwen, slikken of praten. Deze spieren worden veel gebruikt, maar bij overmatig gebruik, zoals kaakklemmen en knarsetanden kan je er last van krijgen. Wist je dat 21% van de Nederlanders kaakklachten heeft? En dat maar 2 tot 4% hulp zoekt voor hun kaakklachten? Het is niet iets waar jij je voor hoeft te schamen. Wij kunnen jou helpen!

Wanneer ga je naar een kaakfysiotherapeut?

De meest voorkomende klachten zijn:

Ook oor-, hoofd- en nekpijn kunnen te maken hebben met stoornissen in het kauworgaan.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken waardoor jij last kan hebben van kaakpijn. Vaak speelt stress een grote rol, maar het kan ook ontstaan door overbelasting van de kauwspieren. Je hebt het vast wel eens gedaan: knarsen, nagelbijten, lipbijten, kauwgom kauwen of bijten op een pen. Als je dit te vaak doet, dan kan het dus zijn dat je last krijgt van je kaak. Stress kan ervoor zorgen dat je deze ‘gewoonten’ zoals nagelbijten verergeren.

Er kunnen ook kaakproblemen vanuit het kaakgewricht ontstaan of als gevolg van gebitsproblemen. In het kaakgewricht zit een discus, wat ook wel kraakbeenschijf wordt genoemd. Deze discus kan verplaatst zijn waardoor geluiden in de vorm van knakken/kraken ontstaan. Dit kan zelfs leiden tot een beperkte mondopening!

Hoe werkt kaakfysiotherapie?

Hoe werkt kaak fysiotherapie?

Ben je benieuwd naar de stappen die doorlopen worden? Dat is begrijpelijk! Hieronder hebben wij dit voor jou in kaart gebracht. Verder is een verwijzing van de huisarts niet nodig voor deze behandeling. Heb je dus klachten? Twijfel niet en neem contact met ons op!

Eerste gesprek
De kaaktherapeut begint met een vraaggesprek. Hij wil bijvoorbeeld weten wat voor klachten je voelt, waar je pijn voelt en of je bekend bent met kaakklemmen of knarsetanden. Daarna volgt het lichamelijk onderzoek.

Vervolgstap bepalen
De tweede stap is bepalen of deze therapie voor jou geschikt is of niet. We bepalen samen of kaaktherapie voor jou zinvol is of niet. Stel dat dit niet het geval is, dan verwijzen wij je door naar een andere deskundige zoals een huisarts, tandarts of kaakchirurg.

Start behandeling
Als deze behandeling voor jou geschikt is, gaan we van start! De kaakfysiotherapeut gebruikt vooral manuele behandeltechnieken die gericht zijn op de kaak, schedel en de wervelkolom. Het ligt er net aan waar jouw klachten zich voordoen.

Behandeling afronden
Ter afronding van de behandelingen geven wij je adviezen en oefeningen mee naar huis. Hierbij is eigen inzet van groot belang. Het doel is om je klachten te verminderen, maar ook om te voorkomen. Dat is waar we naar streven!

Dry Needling

Kaakklachten worden manueel behandeld. Daarnaast kan dry needling ook goed helpen! De spanning in de kaakspieren komt ergens vandaan. Vaak gaat het om mentale spanning wat zorgt voor spierknopen. Als spierknopen voorkomen in de kauwspieren, biedt dry needling dé oplossing. Het zorgt ervoor dat de pijn snel vermindert en het zorgt voor een betere functie van de kaak.

Tarieven kaakfysiotherapie

Tarieven kaakfysio- therapie

Je wil natuurlijk graag geholpen worden, zodat je geen last meer van je kaak hebt. Maar hoe zit het precies met de tarieven en vergoeding voor deze behandeling? Vanuit de aanvullende verzekering krijg je vergoeding voor kaakfysiotherapie. Heb je vragen? Bijvoorbeeld op hoeveel behandelingen je recht hebt? Dit kan per zorgverzekeraar verschillen. Vraag daarom jouw zorgverzekeraar hoe het precies zit!