Ik heb pijn aan mijn heup

Klachten aan je heup kunnen erg vervelend zijn. Je heup kan stijf aanvoelen, je loopt minder makkelijk of je hebt pijn als je ligt. Samen met de fysiotherapeut versterk jij je heupspieren, zodat de pijn in je heup afneemt.

Voorkomende klachten bij pijn aan je heup

Heb je pijn aan je heup? Dan kan je te maken hebben met verschillende klachten. Je kan al een aantal jaar met deze klachten rondlopen. De meest voorkomende klachten bij pijn aan je heupgewricht zijn:

DSC04414

Hoe ontstaat pijn aan mijn heup?

Er zijn verschillende oorzaken voor heuppijn. De meest voorkomende oorzaak van pijn in je heup is dat je de heupspieren te veel hebt laten doen. Ze zijn dan overbelast. Vaak gebeurt dit als je te lang een activiteit uitvoert die je niet gewend bent. Denk bijvoorbeeld aan lang tuinieren, ver wandelen of veel tillen.

Is je heupgewricht stijf, voel je druk aan de voorkant van je heup en heb je moeite om je been opzij te doen? Dan kan het zijn dat de pijn in je heup komt doordat er minder kraakbeen in zit. Dit noemen we ook wel artrose en dit is een natuurlijk proces. Hoe ouder je wordt, hoe minder kraakbeen er in je gewrichten zit. Gelukkig is de pijn goed te behandelen via oefentherapie.

Heb je pijn aan de zijkant van je heup? Dan kan het zijn dat de pijn in je heup komt door een ontsteking of beschadiging van een slijmbeurs of pees. We spreken dan van een slijmbeursontsteking. Dit is een zeer zeldzame aandoening die we in de praktijk bijna niet tegenkomen. Zodra we twijfelen maken we een echo van je heupgewricht. Zo kunnen we direct zeggen of er sprake is van een slijmbeursontsteking aan je heup.

Pijn aan je heup kan ook veroorzaakt worden door problemen aan je rug of knie. Bij rugproblemen straalt de pijn vaak uit richting je heup. Ook knieproblemen kunnen ervoor zorgen dat jij je heup te veel belast. De fysiotherapeut onderzoekt of de pijn aan je heup komt door je rug of knie.

Het heupgewricht

Het heupgewricht wordt gevormd door de heupkom in het bekken en de kop van het bovenbeen. Beide delen zijn bedekt met een dikke laag kraakbeen. Het gewricht wordt omringt door het gewrichtskapsel voor stevigheid. De heup wordt omringt door veel spieren, zodat het voldoende stabiliteit heeft om te kunnen staan en lopen. Tegelijkertijd moet de heup flexibel genoeg zijn om te kunnen hurken, knielen en traplopen. Tevens bevinden zich meerdere slijmbeurzen in de heup die de spieren rond het gewricht beschermen tegen te veel wrijving.

Fysiotherapie bij pijn aan je heup

De fysiotherapeut behandelt je als je pijn hebt aan je heup.
De behandeling loopt als volgt:

Tijdens een intakegesprek bespreek je met de fysiotherapeut je klachten. Daarbij kijkt de therapeut ook naar andere oorzaken die mee kunnen spelen bij je klacht.

De fysiotherapeut onderzoekt de functie van je heup, rug en knie tijdens een verder onderzoek. De therapeut stelt vast wat het probleem is en stelt op basis hiervan een behandelplan op.

Stap drie is de start van de behandeling. Tijdens je behandeling kan jij je heup steeds beter bewegen en versterk je de spieren rondom je heup. Zo vermindert de pijn aan je heup.

De fysiotherapeut kan een echo maken om een slijmbeursontsteking of spierscheuring uit te sluiten. Zo weet je zeker dat de behandeling die de therapeut opstelt, de juiste is.