Ik heb pijn in mijn rug

Pijn in je rug kan heel vervelend zijn. Het is ook de klacht die het vaakst voorkomt in onze praktijk. Gelukkig zijn rugklachten vaak goed te behandelen. De fysiotherapeut helpt je, zodat je rugpijn snel vermindert.

Voorkomende klachten bij rugpijn

Heb je pijn in je rug? Dan kan je te maken hebben met verschillende klachten. De meest voorkomende klachten bij pijn in je rug zijn:

Hoe ontstaat pijn in mijn rug?

Vaak is het niet duidelijk hoe pijn in je rug precies ontstaat. Vaak komen rugklachten doordat je rug niet goed werkt, je rug teveel werk moet doen of je spieren niet sterk genoeg zijn. De spieren, banden en botten onder in je rug werken tijdelijk niet goed samen. De meeste rugklachten worden binnen 6 weken minder.

De kans op pijn in je rug is groter bij:

De rug

Je onderrug bestaat uit vijf ruggenwervels. Tussen elke wervel zit een tussenwervelschijf. Deze zorgen ervoor dat de krachten die op je rug komen te staan minder worden. De wervels zijn bedekt met kraakbeen. Deze beschermen je rugwervels en zorgen ervoor dat jij je rug soepel kan bewegen. Om je ruggenwervels heen zit een gewrichtskapsel en gewrichtsbanden. Samen met de spieren rond je rug zorgen deze ervoor dat je rug stevig is en goed kan bewegen.

Fysiotherapie bij pijn in je rug

De fysiotherapeut behandelt je als je pijn hebt aan je rug. Rugpijn is hiermee vaak helemaal te verhelpen. De behandeling loopt als volgt:

Tijdens een intakegesprek bespreekt de therapeut eerst je klachten. Daarbij kijkt hij welke factoren je rugpijn kunnen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan stress, zwaar fysiek werk of bewegingsangst.

De fysiotherapeut onderzoekt de functie van je rug tijdens een verder onderzoek. Hij probeert de oorzaak van je klacht vast te stellen. Hierbij focust hij vooral op andere factoren. Een foto of scan helpt niet altijd om de oorzaak te achterhalen. De fysiotherapeut stelt het probleem vast en maakt een behandelplan.

Stap 3 is de start van je behandeling. Tijdens je behandeling kan jij je rug steeds beter bewegen. Zo vermindert de pijn in je rug.