Wat is Dry Needling?

Dry needling is een onderdeel van het fysiotherapeutisch handelen en wordt toegepast in aanvulling op de normale fysio- of manueel therapeutische behandeling.
Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt, waardoor deze snel en langdurig ontspannen. Dry needling werkt op specifieke punten, de zogenaamde ‘triggerpoints’ en is dus geen energiebehandeling. Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in de spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak uitstralende pijn veroorzaakt. Deze plaatsen zijn vaak de hoofdoorzaak van de klachten.

dry needling

Wat doet de fysiotherapeut?

Binnen de behandeling door de fysiotherapeut kan, als onderdeel, het deactiveren van actieve triggerpoints een rol spelen. In het concept van myofasciale diagnostiek zal middels een milde druk de voor de patiënt herkenbare pijnpunten worden opgespoord. Er wordt dus specifiek gezocht naar de bewuste triggerpoints. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan aanprikken om de spieren te ontspannen. De steriele naaldjes die voor Dry Needling gebruikt worden zijn voor eenmalig gebruik, ze zijn heel dun en dezelfde als bij acupunctuur gebruikt worden.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:
• pijn ter plekke in een spier met of zonder uitstraling
• bewegingsbeperkingen en/of stijfheid
• verminderde spierkracht in de spier
• pijnklachten en pijnontwijkend gedrag
• reacties zoals transpireren, duizeligheid, licht in het hoofd, wazig zien, rillerig zijn of koude handen

Hoe werkt dry needling?

De therapeut voelt eerst waar de strakke streng en het triggerpoint zich bevinden. Het triggerpoint wordt tussen twee vingers vastgezet, waarna het naaldje snel door de huid wordt getikt. Dit is nagenoeg pijnloos. Daarna brengt de therapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, reageert de spier met een Local Twitch Response, dit voelt als een (electrisch-) schokje. De therapeut beweegt het naaldje op en neer om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken. Afhankelijk van de spier waarin het punt zich bevindt en het aantal triggerpoints in de spier, kunnen de twitches zeer hevig zijn. Ook kan de uitstralende pijn, die door het triggerpoint veroorzaakt wordt, gevoeld worden tijdens de behandeling. Dry needling is dus géén pijnvrije behandelmethode.
Een ander fenomeen dat soms kan optreden tijdens de behandeling is een zogenaamde vegetatieve reactie: men wordt ineens zweterig of rillerig, misselijk of wat zweverig in het hoofd. Deze reactie is, hoewel onplezierig, van voorbijgaande aard. Omdat er een vegetatieve reactie kan optreden, zal er altijd in liggende houding behandeld worden.

Dry Needling wordt bij Fytac verzorgt op de locaties Urk, Genemuiden en Kampen.

Fytac fysiotherapie

Fytac Fysiotherapie Dry Needling

Voor Dry Needling kunt u terecht bij: